dinsdag 4 januari 2011

bibliotheek 2.0

Veel artikelen te lezen deze keer; het één wat interessanter dan het ander. Ik heb het vertaalde 2.0 manifest van Kees Hamann gelezen. Een aantal punten zijn me bij gebleven.
O.a. dat de bibliotheken langzaam veranderen, kan ik niet ontkennen. Maar, als je er langer bij nadenkt, ook niet zo verwonderlijk. De meeste organisaties hebben een traditionele structuur, traditionele hierarchie, traditionele taken en taakverdeling. Bovendien ligt de gemiddelde leeftijd van de bibliothecaris vrij hoog en hebben zij een traditionele opleiding genoten.
We moeten inderdaad oude werkwijzen overboord gooien als er betere zijn. Doet soms wel pijn: het ging toch altijd goed?!Dat je hierbij niet bang moet zijn om fouten te maken, tsja, wordt je door de gebruiker er niet meteen op afgerekend? Denk maar eens naar het gemopper als de selfservice even niet goed werkt of de betaalautomaat
Dat de bibliotheek meer naar de gebruiker toe moet, zowel digitaal als fysiek, daar ben ik het helemaal mee eens. Ook het gebruik van open websites en open catalogi, waar gebruikers zelf content aan toe kunnen voegen, vind ik een prima idee. De vraag rijst hoe je deze potentiele gebruikers het beste kunt benaderen en hoe je hen kunt motiveren om te 'sharen'. Want, laten we eerlijk zijn, het merendeel van onze traditionele klanten zie ik niet zo gauw op hun Hyves pagina een widget aanmaken met een favoriet boekenlijstje, waarbij ze dan ook meteen van allerlei andere digitale diensten gebruik kunnen maken. Deze laatste opmerking naar aanleiding van het filmpje van de VOB. Zeker Kasper van 11 heeft andere dingen aan zijn hoofd ....(zeker op Hyves,denk ik).Trouwens, ik merk dat ik ook een beetje tot de zapgeneratie ga behoren, die filmpjes duurden me véél te lang. Boring ...
Naar aanleiding van de samenvatting van de artikelen gemaakt door Orient Express, heb ik de bijdrage van Rick Anderson met belangstelling gelezen 'away from the icebergs'. Over collectioneren, eenvoudige/duidelijke knoppen voor leerlingen/studenten én het integreren van bibliotheekdiensten in het dagelijkse patroon van werk, studie en spel. Interessant.
Ik had me volgens mij bij ding 16 al aangemeld bij bibliotheek 2.0 ning. Ik kreeg nu geen toegang, het is ook soms verwarrend met alle accounts. Ik vraag me dus nu even af welk account ik heb gebruikt. Enfin, komen we wel weer achter ....

2 opmerkingen: